top of page
Foto van schrijverJohan Verest

Checklist: deed uw copywriter een goede job?


“De haan zingt altijd hetzelfde lied, toch vindt de kip het altijd goed” schreef de Franse dichteres Anne Barratin. Maar u bent geen kip, en uw copywriter is geen haan. Bijgevolg hoeft u niet elke tekst van uw copywriter zomaar goed te vinden. De vraag is natuurlijk: wat is een goede tekst?


Niets moeilijker dan een tekst beoordelen op zijn werkelijke waarde

De ene houdt van Dostojevski, de andere vindt het maar niks. Teksten beoordelen is een subjectieve klus. Toch voldoet elke goede tekst aan enkele objectieve criteria, die perfect af te vinken zijn. Uitprinten dus, deze checklist. Want de regel is simpel: hoe meer vakjes u aankruist, hoe beter uw copywriter de klus heeft geklaard.

 

Checklist: 8 objectieve criteria voor de beoordeling van uw tekst


[ ] de tekst bevat voordelen in plaats van eigenschappen

Een goede stofzuigerverkoper praat niet zozeer over de kracht van de motor en de lengte van het snoer. Hij vertelt over een huis zonder stof.

[ ] uw lezer wordt betrokken in de tekst

Ga met uw vinger over de zinnen, op zoek naar “u” en “uw” of “jij” en “jouw”. Dat zijn de plaatsen waar uw lezer zich aangesproken voelt. Daardoor beseft hij dat uw tekst over hem gaat, en geen ver-van-zijn-bed gebeuren is.

[ ] de zinnen zijn niet te lang, net als de alinea’s

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat een begrijpelijke zin maximum 13 woorden telt. En alinea’s zijn als boterhammen: als ze te dik zijn, bijt uw lezer er niet door.

[ ] de formulering is actief

Neem uw vergrootglas en zoek naar de werkwoorden kunnen, zullen, worden en hebben. Schrappen maar, want zo maakt u de zin actief, dus korter en begrijpelijker. En zoals het woord al zegt, zet u de lezer meer aan tot de actie die u wenst.

[ ] de eerste regels van de tekst trekken de aandacht

In de meeste gevallen vroeg uw doelgroep helemaal niet om uw tekst. Met een sterke invalshoek wint u de strijd om zijn aandacht tegen geduchte tegenstanders, zoals de sportuitslagen en internetfilmpjes met kittens.

[ ] de tekst leest aangenaam

Van alle objectieve criteria is dit het meest schimmige. Een tip: lees de tekst luidop en luister naar uzelf. Klinkt u dat aangenaam in de oren? Dan ligt dat niet alleen aan uw tenor- of sopraanstem, maar ook aan uw tekst.

Blik ook even terug na het gebruik van uw tekst. Want als het schip aan wal is, kunt u wijze lessen trekken voor de volgende reis. Dat kan met de volgende aanvinkvakjes:

[ ] de tekst deed zijn werk

U verkocht meer. U kreeg meer likes. Meer mensen volgen u. Of houden van u. Een tekst die zijn doel bereikt, is altijd goed.

[ ] U krijgt spontaan positieve reacties

Geen mooier bewijs van een goede tekst dan een complimentje dat ongevraagd in uw bus valt. Wanneer een klant bijvoorbeeld schrijft “het voelde alsof ik een liefdesbrief van u ontving”, dan heeft uw copywriter prima werk geleverd.

Comments


bottom of page